onsdag 28 januari 2015

Apple - fantastiskt bolag (just nu)

Igår kom Apple med en kvartalsrapport som slog alla förväntningar, flera rekord och aktien lyfter drygt 5 procent under onsdagen.

Vinsten per aktie ökade med 48 procent jämfört med fjärde kvartalet 2013, delvis drivet av aktieåterköp. Man gjorde den största kvartalsvinsten, sett till alla bolag alla branscher, någonsin! Närmare bestämt 18 miljarder dollar. Man kommenterar att den stigande dollarkursen dessutom haft dämpande effekt på vinsten.

Jag har gjort flera trevliga aktieresor med Apple och senast till ett GAV om runt 80 dollar med en 20 procentig dollaruppgång som krydda. Det är inget snack om att Apple under en längre tid har varit, och just nu är ett fantastiskt bolag. Frågan, som alltid, är om Apple kommer lyckas fortsätta öka vinsterna i samma takt som hittills eller om vi snart börjar se en utplaning av tillväxtkurvan. Bara en antydan till detta kan få aktiekursen att falla 30 procent på kort tid.

Dollarkursen har fortsatt upp genom hela kvartal 4 och början av 2015. Det är möjligt effekterna av detta slår igenom fullt ut först i Q1 2015. Samtidigt tror jag starkt på Apple Pay, Apple Watch till viss del. Jag är alltså ambivalent inför fortsatt kursutveckling på kort sikt. Jag har satt en målkurs på 125 dollar för denna gång. Når aktien målkursen kommer jag halvera innehavet.

På lite längre sikt, säg 2 år, ser jag ingen annan utveckling än att aktien kommer att stå högre än idag. Något som sällan nämns först med Apples inovationer är att företaget håller på att etablera sig som ett ledande nav i framtidens Internet of Things i och med HealthKit, HomeKit och CarPlay. Om det är något vi kan vara säkra på så är det att vi endast är i begynnelsen av denna revolution. Apples integrering av tjänster över olika plattformar tror jag även fortsatt kommer stå i en klass för sig. Jag tror dessutom att köparna kommer att värdera detta än mer framöver.

Attribution:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar