söndag 8 februari 2015

Uppdatering korta portföljen - Biogaia in

Under senaste två veckorna har jag gjort några ytterligare förändringar i korta portföljen. Efter dessa innehåller den nu (avkastning inom parentes):

- H&M (+17%)
- Axis (+15%)
- Svenska Handelsbanken B (-2 %)
- Biogaia ( 0 %)

Samt fonderna:
- Nordea European Corporate Bond Fund (+1%)
- Deutsche Invest I German Equities LC (+10%)
- Fidelity Germany A-EUR (+7%)

Fonderna har haft några fina veckor och bidrar inte bara med trevlig riskspridning utan också till riktigt bra avkastning så här långt.

Aktierna som fick lämna var Nordnet, Unibet Group och Neurovive Pharmaceuticals.
Nordnet och Neurovive såldes med 14 respektive 10 procents uppgång. Båda var små innehav och jag tror även att båda kommer ha högre toppar framöver ändock fick de lämna. Unibet kom in i portföljen i augusti och har sedan dess utvecklats med fina 38 procent. Spelbolagsaktierna växer vidare men de kommande månaderna tror jag på aktierörelse i sidled.

Försäljningarna har lett till nya köp i Handelsbanken och Biogaia. Handelsbanken köptes in före rapport med förhoppning om att man skulle slå marknadens förväntningar. Så blev inte fallet och aktien backade omkring 3 procent på rapportdagen. Handelsbanken är dock en aktie jag gärna äger även på sikt så ingen större skada skedd. En fin defensiv utdelningsaktie även om den är dyr i skrivande stund.

Biogaia fick jag upp ögonen för när jag screenade efter bolag med hög ROIC via Börsdata.se. BioGaia utvecklar, marknadsför och säljer probiotiska produkter främst inom mag/tarm-, mun- samt immunhälsa. Företaget är verksamt i hela världen genom distributionspartners och försäljningen sker främst på apotek.

Bolaget gav en fin q3-rapport i oktober där man visade att man fått ordning på vissa produktionsproblem. Min gissning är att dollarförstärkningen haft god effekt på omsättningstillväxt och vinsttillväxt och att man kommer fortsätta dela ut omkring 7 kr/aktie vilket vid kursen 180 kr motsvarar en direktavkastning på knappt 4 procent.

Bolaget siktar på en organisk tillväxt om 20 procent med höga marginaler och mycket talar för att man ska klara av det framöver. Jag tror att vi kommer att se aktien kosta omkring 240 kr i maj 2015. I så fall efter en uppgång från nuvarande nivåer om drygt 30 procent.

(c) Biogaia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar