söndag 11 januari 2015

Klart för avfärd mot rörligt mål

Inledningsvis känns det viktigt att klargöra att det finns ett betydande självterapeutiskt syfte även med denna blogg. Förhoppningsvis kan offentligt reflekterande ge många nya insikter. Tanken är också att bloggen kan bli ventil för mina otaliga timmars investeringsfunderingar. Gissningsvis handlar det om 15-20 timmar som jag varje vecka spenderar, aktivt eller passivt, på att fundera kring livsmål, investeringsstrategier, omvärldsfaktorer och köpvärda aktier. Jag hoppas att bloggen ger mig en ökad känsla av att den nedlagda tiden inte är bortkastad. För med en långsiktig placeringshorisont är det ibland svårt att kalkylera nyttan i avkastning per nedlagd timme.

Att göra nytta är ständigt närvarande i min vardag. Att åstadkomma något är som ett spöke.

Jag har sedan gymnasieåren varit en högpresterare. Perfekta betyg och slav under Jante. Sedan jag började jobba 2007 har jag karriärsklättrat i den mån det varit möjligt och är sedan hösten 2014 chef över cirka 20 medarbetare. Men trots "framgångarna" räcker arbetet inte till för att kanalisera all viljeenergi och prestationsångest.

Så sedan 2008 har jag intresserat mig för aktieinvesteringar. I början utan någon ambition om att leva ekonomiskt och i tron om att pengarna snabbt skulle växa med bas i ett hyfsat startkapital. Med åren som gått och kanske med åldern, står det klart att långsiktighet och strävsamhet tillsammans med höga inkomster och låga utgifter är framgångsreceptet. Först med detta som grund kan aktieinvesteringarna bli framgångsrika. Något som också varit tydligt i avkastningshistoriken sedan insikten slog ned.

Men samtidigt som jag drömmer om spara och nå ekonomiskt oberoende gnager känslan av att den sanna lyxen inte ligger i en utdelningsbaserad inkomst om 20 år. Tankarna börja gå mot att sann lyx är att ha förmågan att leva livet ohämmat. Att göra det man vill snarare än det man borde göra. För att inte tala om att uppleva nu och snart och inte enbart sen.

Med dessa rader påbörjar jag den fortsatta jakten efter balans. Målet återstår att definiera men omfattar sannolikt lyxen att åstadkomma något betydande, inom ett område jag själv valt, på min egna villkor och ekonomiskt oberoende. Vägen dit är kvalfylld.  Bo stort eller billigt, spara eller njuta, aktier eller fonder, utdelning eller tillväxt och inte minst Bull eller Bear. Sådana är privatinvesterarens kVal.

(C) Privatinvesterarens kVal



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar