onsdag 14 januari 2015

Aktieportföljer och innehav januari 2015

Familjen kVal har valt att ha flera olika aktieportföljer. Samtliga är samlade hos Nordnet. Skälet till att dela upp sparandet var inledningsvis stärka disciplinen genom att tilldela olika investeringsstrategier olika startsummor. Fördelningen gjordes i början av 2014 och såg då ut så här:
  1. Kort portfölj ISK - aktier som handlas i Sverige - ca 280 tkr
  2. Sparportfölj KF - långsiktig portfölj med regelbundna insättningar - ca 20 tkr
  3. Utdelningsportfölj KF - långsiktig, framför allt amerikanska aktier - ca 250 tkr
  4. Tradingportfölj ISK - blandat - ca 90 tkr

Utdelningsportföljen har fokus på amerikanska "Dividend Aristocrates", dvs. företag som höjt utdelningen 25 år i följd. Många vill ju mena att man måste invänta rätt köpläge i denna typ av bolag för att få vettig avkastning. Jag menar att det är svårt. Om ambitionen är att hålla kvar aktien under 15 år och successivt köpa fler så tror jag inte att det lönar sig att vänta in nästa börskrasch. Under väntan skulle man missa flera års direktavkastning. Denna typ av aktier har också god inverkan på nerverna då svängningarna är relativt små och behagliga. Kvartalsvisa utdelningar är en bonus. Jag återkommer till en djupdykning i varför valet föll på just dessa aktier.

För att krydda innehavet äger jag Nokian Tyres och Protector Forsikring. Nokian Tyres har tappat över 40 procent under året som gått. Omkring 10 procent sedan jag tog in bolaget. Rysslandskrisen har kraftigt påverkat bolagets omsättning och vinst och marknaden är orolig för att konsekvenserna blir långdragna. Själv ser jag ett fint storbolag med hög direktavkastning som tillfälligt tappat fart. Jag tvivlar inte en sekund på att Nokian Tyres kommer fortsätta växa framåt. Frågan är inom vilken tidsram.

Protector Forsikring kom in i portföljen i samband med bloggvärlden började fånga upp bolaget. Det finns otaliga analyser att läsa om bolaget, se särskilt Ägamintids inlägg om bolaget. Protector växer fint och ger bra direktavkastning. En tredje krydda i portföljen är Nike.  Bolaget behöveringen närmre presentation. Bolaget ske ge tillväxt till portföljen. Jag tror att hälsotrenden är här för att stanna och kommer att utvidgas ytterligare. Nikes varumärke är urstarkt och man fullkomligen överöser marknaden med produkter. Det finns helt enkelt en sko eller ett träningsplagg för varje individ.

Utdelningsportföljen innehåller följande bolag:
- Coca-Cola Co
- Procter & Gamble Co
- IBM
- Nike
- Protector Forsikring
- Nokian Tyres Plc

Ungefär samma strategi gäller för sparportföljen. Här äger jag följande bolag:
- Colgate-Palmolive Co
- Johnson & Johnson
- Fortum
- E-work scandinavia AB
- Industrivärden
- Castellum AB
- Skanska AB
- TeliaSonera AB

Ambitionen är att sparportföljen ska renodlas mer mot konsumentbolag framöver. Colgate, Johnson och Castellum ska ligga kvar på lång sikt. Jag är mer osäker på E-work, TeliaSonera, Industrivärden och Skanska men av olika skäl. Alla är dock fina bolag och ger god utdelning. I denna portfölj vill jag ha fler aktier än i utdelningsportföljen. Detta eftersom jag här kommer att investera regelbundet. En viss diversifiering ökar chanserna att något av dem är i en tillfällig kursdipp.

En övergripande ambition har under senaste två åren varit att minska aktiviteten i aktieportföljerna 1 till 3 med särskilt fokus på 2 och 3. Hittills har resultatet varit sådär. En hel del köp och sälj har skett. Särskilt i portfölj 1. I den bull market som varit senaste året har detta gett ok avkastning. Jag tror dock att detta är mer en lycklig slump än talang. Dessutom är tradingportföljen ett ypperligt exempel på motsatsen. Inte i det att den gått dåligt utan att den tvärt om gått bra tack vara låg handelsfrekvens. Jag köpte här Apple i början av februari 2014. Aktien hade tryckts ner länge och oförtjänt och det var bara en tidsfråga före den skulle vända upp. Så blev också utfallet. Min inledande tanke var att sälja aktien efter 10 procent upp. Men efter uppgången på 10 procent och lite grubblerier stod det klart att det fanns få aktier som jag hellre skulle äga på kort sikt. Apple fick vara kvar.

Med tanke på att inköpet gjorde på 537 kr motsvarande 89 kr efter split, kan man ett år senare konstatera att det var ett lyckosamt beslut. Inte minst då dollarkursen förstärkt avkastningen med ytterligare ca 15 procent. En investering på 90 tkr februari 2014 är idag värd omkring 165 tkr.
I tradingportföljen äger jag också Vardia Insurance Group. Också detta är ett bet på att bloggosfären har rätt om ytterligare ett norskt försäkringsbolag. Se gärna vad Aktiefokus skriver om bolaget.

I korta portföljen med fokus på svenska bolag finns just nu följande:
- Axis
- H&M
- Nordnet
- Unibet Group
- Neurovive Pharmaceuticals
- Statoil
- Lundin Petroleum

Dessutom ligger 1/3 av portföljen placerad i en Nordea European Corporate Bond Fund. Den är inte lika säker som en räntefond men kommer aldrig tappa några 10 procent på en dag och tuggar på med några tiondels procent per dag. Jag hoppas att den ger 8 procent per år.

Bolagens plats i portföljen motiveras på olika sätt. Statoil och Lundin Petroleum är sist in och en konsekvens av att jag tror att oljepriset kommer att stabiliseras under 2015. Statoil är ett fint bolag som eventuellt borde läggas över i utdelningsportföljen. Axis har handlats ner sista halvåret men har en god historik för försäljningstillväxt. Trots att marginalerna inte hängt med sista tiden tror jag på fortsatt tillväxt framöver. Hennes & Mauritz är den största positionen i portföljen och kommer nog bli kvar även på sikt. H&M expanderar genom nya butikskoncept och genom online-försäljning. Jag tror inte att vi sett full effekt av dessa satsningar i aktiekursen ännu.

Unibet är en tillväxtsaga som fortsätter trumma på. Fotbolls VM innebar många spel i somras och i takt med att en allt större andel av de potentiella spelarna tillhör internet-generationen tror jag att fortsatt tillväxt är nästan ofrånkomlig. Nordnet och Avanza utmanar storbankerna med internethandel av aktier som slår jättarna med hästlängder. Att valet faller på Nordnet kommer sig av att banken lanserat Shareville. Ett nätforum kopplat till privatspararnas aktieportföljer som möjliggör snabb och enkel diskussion runt aktiefunderingar. Dessutom finns möjligheten att följa "duktiga" privatpersoner med god avkastningshistorik. Jag tror att detta bara början på en helt ny typ av aktiehandel.

Sist och minst, både till bolagsstorlek och andel i portföljen har jag Neurovive Pharmaceuticals. Ett förhoppningsbolag inom Life Science som levt ett stökigt liv senaste åren. Jag har följt och ägt bolaget i omgångar och har bra koll på momentum i aktien. Dessutom hade jag förmånen träffa grundaren av bolaget när jag läste vid universitetet i Lund.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar