fredag 16 januari 2015

Förändringar i korta portföljen

Som jag skrev om igår är jag ambivalent inför vilken tidshorisont som gäller innan vi kan se ett stabiliserat oljepris. Jag valde därför idag att avyttra Lundin Petroleum och Statoil. Lundin såldes med 8 procents förlust. Statoil med 4 procents vinst. Till följd av olika investeringssummor går jag plus/minus noll. Min ambition är att köpa tillbaka Statoil i utdelningsportföljen förutsatt att den dippar ytterligare någon gång.

Delar av de likvider som frigjordes i försäljningarna  idag, ca 15 procent av portföljvärdet, har jag valt att investera i två aktiefonder med fokus på Tyskland. Jag tror nämligen att den starka dollarn och låga oljepriset kommer att gynna europeisk industri. I synnerhet storbolagen i Tyskland som haft ett knackigt 2014. Om 2014 var amerikanernas år så är min tro att 2015 blir de europeiska börsernas år. Min förhoppning är 15 procents uppgång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar