torsdag 15 januari 2015

Ett av privatinvesterarens kval: olja

Privatinvesterarens kval är påtagliga just nu. Hur göra med oljan. Jag tänker särskilt på andelarna jag äger i oljeindustrin genom Lundin Petroleum.

Å ena sidan vore det inte mer än logiskt om oljekrisen först stabiliseras då det sker drastiska förändringar på utbudssida. Å andra sidan innebär lågt oljepris att oljeberoende industri mm kan växla upp och konsumera större volymer. Men å tredje sidan kanske OPEC då väljer att öka produktionen ytterligare just i syfte att skicka några irriterande skifferoljeproducenter i konkurs och permanenta oljans prisnivå under lönsamhet för skifferolja.

Samtidigt, denna eventuella typ av girighet från OPEC-sidan är dyrköpt även för vinnarsidan.
Jag lutar åt att det kommer krävas några konkurser. Jag tror att Lundin Petroleum överlever utan större skador men risken är överhängande att krisen hänger sig kvar längre än vad jag och många andra först trodde. Frågan är då om pengarna inte gör större nytta någon annanstans än i just Lundin Petroleum. Också Dagens Industri skriver om ett ökat blankningsintresse i Lundin Petroleum här. Aldrig ett bra tecken när marknaden börja satsa på en nedgång på kort sikt.

Affärsvärlden skriver intressant om Opecs produktionstakt och prognos för 2015 här: Opec höjer prognoser - Affärsvärlden

Jag hyser däremot inga tvivel på Statoil. Går aktien ner ytterligare 15-20 procent är det bara att köpa mer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar